Kemaskini Borang STR 2025: Panduan Komprehensif
Borang STR 2025 ialah salah satu borang penting untuk digunakan oleh banyak institusi perniagaan dan organisasi lain untuk memfailkan laporan dan pengisytiharan bagi pihak berkuasa kawal selia. Mengetahui cara mengemas kini borang dan mengikuti perkembangan terkini adalah penting. Panduan ini menafikan semua yang anda perlu tahu tentang memperbaharui Borang STR untuk 2025, berkongsi langkah untuk membuat dan tarikh yang mesti diketahui.
Mengemas kini Borang STR 2025 akan diteruskan melalui beberapa langkah mudah untuk mengekalkan ketepatan dan mencerminkan peraturan terkini. Berikut ialah panduan langkah demi langkah untuk membantu anda melalui proses dengan lancar:
Langkah 1: Akses Borang
Pertama, anda mesti mendapatkan Borang STR rasmi 2025. Anda biasanya boleh menemuinya di portal kerajaan atau tapak kawal selia.
Langkah 2: Semak Maklumat
Buka portal dan log masuk ke akaun anda menggunakan ID Pengguna atau ID MyKad 12 digit.
Langkah 3: Isikan Medan Yang Diperlukan
Masukkan butiran yang diperlukan dalam setiap bahagian borang. Ini mungkin termasuk maklumat hubungan, operasi perniagaan, rekod kewangan atau butiran khusus lain yang diperlukan oleh badan kawal selia. Semak semula setiap bahagian untuk mengelakkan sebarang percanggahan atau kesilapan.
Langkah 4
Maklumat berikut mesti ditambah atau dikemas kini dan wajib dilengkapkan.
- Nombor Telefon Rumah
- Nombor Telefon Bimbit
- Pilihan Pekerjaan
- Pilihan Pendapatan Kasar Bulanan Isi Rumah (Pemohon & Pasangan)
- Pilihan Status Perkahwinan Pemohon:
- Kahwin
- Cerai
- Kematian Pasangan
- Bujang
- Jika pilihan Status Perkahwinan adalah Kahwin, Cerai, atau Kematian Pasangan, isikan tarikh berkaitan dengan status perkahwinan tersebut. Tarikh ini merujuk kepada:
- Jika Kahwin, masukkan tarikh perkahwinan.
- Jika Cerai, masukkan tarikh perceraian.
- Jika Kematian Pasangan, masukkan tarikh kematian pasangan.
- Alamat Surat-Menyurat Pemohon:
- Maklumat Bandar dan Negeri akan dipaparkan secara automatik berdasarkan maklumat Poskod yang diisi.
- Nombor Poskod Pemohon
- Pilihan Nama Bank Pemohon. Pilih akaun bank yang masih aktif. Rujuk lampiran Senarai Bank.
- Masukkan Nombor Akaun Bank.
- Alamat E-mel.

Langkah 5: Married Information
Jika anda sudah berkahwin, isi atau kemas kini maklumat berikut:
- Pilih jenis pengenalan pasangan:
- MyKad / MyPR / MyKAS Number
- Birth Certificate Number
- Passport Number
- b) Spouse identification number :
- Jika nombor itu ada dalam pangkalan data JPN, nama dan jantina tidak boleh diubah suai.
- Jika tidak dalam pangkalan data JPN, aplikasi itu tidak mempunyai tempat untuk pergi.
Langkah 6: Sekarang, isikan nombor telefon pasangan anda dan maklumat pekerjaan.
Langkah 7: Sekarang pilih nama bank dan anda perlu memasukkan nombor akaun bank.
Langkah 8: Mengisi maklumat yang melibatkan bahagian “Maklumat Kanak-kanak” (jika anda mempunyai anak) surat). Anda boleh menyerahkan data tambahan untuk sehingga 5 kanak-kanak dalam bentuk yang sama. Untuk setiap kanak-kanak anda perlu memberitahu kami:
- Identification number (MyKad)
- Salinan sijil kelahiran anak yang telah disahkan untuk dilampirkan di kaunter LHDNM berhampiran
- Perihalan kanak-kanak, angkat atau tidak angkat, biologi atau bukan biologi
Langkah 9: Dalam skrin maklumat waris, masukkan semua butiran untuk waris seperti yang diminta. Untuk meneruskan, sila kemas kini data yang anda perlukan di bawah:
- Semak maklumat waris dan tambahkannya.
- Pilih perhubungan: Orang([‘pasangan’, ‘ibu bapa’, ‘anak’, ‘adik beradik’, ‘cucu’])
- Sila pilih dan masukkan Kumpulan murid waris MyKad/MyPR/MyKAS/MyKid Nombor Sijil Kelahiran Nombor Pasport
- Masukkan nombor kad pengenalan waris.
- Jika data waris tidak terdapat dalam pangkalan data JPN atau jenis pemilihan ialah Sijil Lahir / Nombor Pasport, medan Nama perlu diisi.
Langkah 10: Sekarang pada langkah seterusnya klik pada “Teruskan” selepas mengisi semua maklumat sedemikian yang anda ingin kemas kini.
Langkah 11: Pada langkah berikut, anda akan melihat captcha. Lengkapkan Video CAPTCHA: Jika anda tidak dapat membaca teks, masukkan nombor tersebut dan klik “Sahkan CAPTCHA.”
Langkah 12: Sila sahkan bahawa maklumat yang anda berikan adalah betul dan kemudian tandakan kotak semak sekali lagi pada borang yang lengkap.
LangkahStep 13: Tekan pada tab “Serah” dan anda telah berjaya membuka borang STR 2025.
Borang STR 2025 yang dicadangkan dicadangkan untuk diserahkan secara elektronik (terdapat e-versi Borang STR 2025 tersedia) oleh kebanyakan perniagaan. Inilah sebabnya penting untuk mengemas kini Borang STR 2025 dalam talian:
- Kecekapan: Berikut ialah dua borang yang membolehkan anda mengisi borang anda dengan cepat dan kemudian menyerahkan.
- Keselamatan: Entri dalam talian biasanya disulitkan, bermakna maklumat anda selamat.
- Pengesahan tentang penerimaan adalah dalam masa nyata: Anda akan mendapat pengesahan segera penyerahan anda.
Tarikh Akhir- Salah satu perkara penting yang perlu diingat semasa melengkapkan kemas kini borang STR 2025 Tarikh Tutup Kemas Kini STR 2025 ialah tarikh terakhir anda boleh menghantar borang anda selepas itu potongan dan kelewatan mungkin ditanggung.
Semakan semula Borang STR 2025 merupakan langkah penting yang perlu diambil oleh syarikat untuk terus mematuhi sepenuhnya. Dengan sumber ini, anda boleh membuat kemas kini yang diperlukan dan menghantar borang tepat pada masanya. Pastikan anda menjejaki tarikh tutup 2025 untuk kemas kini STR dan serahkan borang dalam talian lebih awal untuk mengelakkan jeda.
1. Borang STR 2025 digunakan untuk apa?
Borang STR 2025 digunakan untuk melaporkan pelbagai butiran organisasi atau perniagaan kepada badan kawal selia.
2. Bolehkah saya mengemas kini Borang STR 2025 dalam talian?
Ya, Borang STR 2025 boleh dikemas kini dan dihantar secara dalam talian melalui portal rasmi.
3. Apakah yang berlaku jika saya terlepas tarikh tutup kemas kini STR 2025?
Ketinggalan tarikh tutup boleh mengakibatkan denda atau penalti lain melainkan lanjutan diberikan.
4. Bagaimanakah cara saya menyerahkan dokumen sokongan dengan Borang STR 2025?
Dokumen sokongan biasanya boleh dimuat naik sebagai sebahagian daripada proses penyerahan dalam talian.
5. Adakah terdapat sebarang penalti untuk menghantar Borang STR 2025 lewat?
Ya, penyerahan lewat mungkin dikenakan penalti melainkan lanjutan diberikan.
