Log Masuk STR (STR Login) 2025
Log masuk ke portal mySTR untuk menyemak status STR anda untuk fasa 4 pada tahun 2025 dan mengemas kini profil anda. Klik pada butang Log Masuk dan pergi ke portal log masuk masukkan nombor kad pengenalan kebangsaan 12 digit dan klik pada log masuk.
Jika anda memasukkan nombor ID anda dan log masuk STRÂ tidak berjaya ikut langkah di bawah. Jika anda terlupa kata laluan anda tetapkan semula kata laluan anda dan klik pada daftar untuk mencipta akaun mySTR baharu.
Kerajaan Malaysia memulakan Fasa 4 bantuan Sumbangan Tanai Rahmah (STR) mulai Oktober 2025. Program ini bertujuan membantu keluarga berpendapatan rendah dan sederhana.
Pembayaran STR Fasa 4 dijadualkan bermula pada 18 Oktober 2025 untuk penerima yang mempunyai akaun bank berdaftar. Bantuan kewangan akan dikreditkan terus ke dalam akaun masing-masing. Bagi penerima yang tidak mempunyai akaun bank, pembayaran tunai boleh didapati di cawangan BSN di seluruh negara, termasuk di Sabah dan Sarawak, mulai 21 Oktober 2025.
Jumlah tersebut diagihkan mengikut kategori pendapatan dan penerima. Isi rumah B40 bergantung kepada bilangan anak yang menerima antara RM150 dan RM700. Isi rumah M40 akan menerima antara RM100 dan RM350. Bujang dan warga emas tanpa pasangan masing-masing akan menerima RM150.
Melalui laman web rasmi bantuntunai.hasil.gov.my atau penerima permohonan myBSN menyemak kelayakan dan status pembayaran mereka. Jika pembayaran gagal pergi ke cawangan BSN dengan kad pengenalan asal.
Semak status atau kemas kini butiran permohonan Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2025 anda Ikuti langkah-langkah ini di portal log masuk MySTR rasmi di bawah:



Untuk mengurus aplikasi STR 2025 anda dengan mudah selepas log masuk ke akaun MySTR anda :
Semak Permohonan STR atau Status Pembayaran
Jika pembayaran anda ditambahkan, semak permohonan status terkini atau sahkannya.
Kemas kini atau Betulkan Maklumat Peribadi
Tukar maklumat peribadi, nombor telefon, alamat atau akaun bank.
Hantar Permohonan STR Baharu
Melalui portal tersebut pemohon boleh mengemukakan permohonan baharu.
Merayu Permohonan yang Tidak Berjaya
Anda boleh mengemukakan rayuan jika permohonan sebelumnya tidak diluluskan.
Tukar atau Tetapkan Semula Kata Laluan Log Masuk STR
Anda boleh menetapkan semula atau menukar kata laluan Log Masuk MySTR anda pada bila-bila masa.
Cetak Salinan Permohonan
Untuk muat turun storan masa hadapan dan cetak salinan aplikasi.
Lihat Notis dan Pengumuman Penting
Melalui portal tersebut mendapatkan maklumat berita terkini daripada LHDN.
Gunakan ID Pengguna untuk log masuk portal MySTR ikuti langkah berikut pada portal Log Masuk MySTR rasmi :
- Klik pada ‘Reset Password’ jika anda terlupa kata laluan anda.
- Masukkan nombor MyKad 12 digit anda.
- Seterusnya, anda perlu klik pada bahagian ‘Semak’ untuk menetapkan semula kata laluan.

- Masukkan alamat e-mel anda; Gunakan e-mel yang sama yang anda gunakan semasa memohon STR.

- Jika anda tidak mengingati alamat e-mel anda, anda boleh menggunakan kaedah alternatif kemudian.
- Baiklah, jadi bagi orang yang mengingati alamat e-mel mereka, tekan butang “Seterusnya” selepas menulis alamat e-mel anda dalam “Medan E-mel” anda.
- Buka e-mel anda dan cari mesej daripada bantuan kewangan.
- Di sini anda boleh melihat kata laluan sementara.
- Hanya tekan dan tahan di sini dan pilih “Salin,” dan anda boleh menyalinnya dengan mudah.

- Kemudian kembali ke STR portal, klik pada “Reset New Password.
- Kemudian anda perlu memasukkan semula nombor kad pengenalan anda dan tekan “Semak”.
- Pastikan kata laluan keselamatan yang dipaparkan adalah milik anda, kemudian klik “Ya.”
- Pada halaman kata laluan, masukkan kata laluan sementara yang anda salin daripada e-mel anda.
- Seterusnya, anda harus mencipta kata laluan baharu. Kata laluan anda ialah gabungan huruf besar, huruf kecil, digit dan aksara khas.
- Masukkan semula kata laluan yang anda buat. Selepas itu, tekan butang yang tertera ” Log Masuk “.

- Kata laluan baharu untuk akaun MyStr telah berjaya dikemas kini.
Apabila anda mendaftar akaun STR 2025 anda, anda terlupa alamat e-mel anda, jangan risau. Melalui soalan keselamatan anda boleh mendapatkan semula pada portal Log Masuk MySTR rasmi.
- Pergi ke portal rasmi https://bantuantunai.hasil.gov.my .
- Masukkan nombor MyKad anda dan klik pada butang “Semak”.
- Masukkan alamat e-mel kemudian klik “Seterusnya”
- Jika kotak kata laluan muncul bermakna e-mel adalah betul klik “Ya” untuk mengesahkan.
- Jawab soalan keselamatan ini dalam tiga percubaan sahaja.
- Jika jawapannya betul anda boleh menukar kata laluan anda mencipta kata laluan baharu.
- Log masuk untuk mengakses akaun STR anda dengan kata laluan baharu.
Mengapakah log masuk str tidak berjaya?
Ia mungkin disebabkan nombor MyKad yang salah atau kata laluan keselamatan atau anda telah memasukkan kata laluan sementara yang dihantar ke e-mel anda.
Apa yang perlu dilakukan jika anda gagal menjawab soalan keselamatan lebih daripada 3 kali?
Akses kepada MySTR akan disekat pada ID log masuk jika anda terlupa kata laluan anda 3 kali. Anda boleh log masuk semula dalam masa 24 jam dengan menjawab soalan keselamatan dengan betul.
Adakah semua pemohon STR perlu mendaftar semula untuk MySTR?
Tidak, anda mesti mengemukakan permohonan STR 2025 baharu hanya jika permohonan STR 2024 anda tidak diluluskan dan anda ingin didaftarkan semula.
Apakah yang perlu saya lakukan jika saya melihat “Tiada Rekod Ditemui” selepas log masuk?
Sila (semula) memohon STR jika anda masih belum menyerahkan STR untuk 2025.
